Развитието на езика

Актуализирано: 31.01




Езикът - основната разлика между човешкия вид и всички останали същества. Той не само отделя хората в нации, но е и в основата на трансформация на средата, която наричаме „цивилизация“.

Развитието на езика на детето през ранните му години е забележително. Лекотата, с която научава родния си език, без значение дали е от групата на по-сложните езици, е невероятна. Това може много лесно да се обясни, поради това, че развитието на езика е един от чувствителните периоди на развитие на човека в първия му етап на възраст от 0 до 6 години.


Чувствителните периоди са периоди, в които човек е чувствителен на стимули и взаимодействия/впечатления от заобикалящата го среда и е от изключително значение за цялостното развитие на индивида. Тези периоди са ограничени и се характеризират с това, че децата имат невероятно силни възможности. Можем да кажем, че едно от най-значителните открития, направени от Мария Монтесори, са тези чувствителни периоди и голяма част от методологията й е базирана спрямо тях.

Развитието на езика е един от тези периоди и може да се каже, че е един от най-дълго протичащите - започва от раждането и продължава до около 7-8 годишна възраст.

Децата имат психически механизъм за изучаване на езика и това се случва неосъзнато. Децата успяват да научат езика несъзнателно, той започва да се развива на подсъзнателно ниво и в даден момент избухва и изглежда като нещо придобито. Механизмът за изучаване на езика използва различни части на тялото и така подпомага перфектното научаване на майчиния език.

В този период детето може да научи всеки един език. “Изучаването” започва още от първите секунди, в които детето чува речта на родителите си. Те започват да попиват звуците, които те издават. В този момент детето започва да възприема слухово езика от заобикалящата го среда. На възраст от 2 месеца дето започва да се обръща при звук на човешки глас. Освен слухово, бебетата започват и визуално да проследяват движението на устата на възрастния при изговаряне на думите. Слуховото и визуалното възприятие на езика ще им помогнат на малко по-късен етап да съчетаят звуците в първи изречени срички - фазата на гукането. Това се случва около 6 месечна възраст. В този период започва бебешкото бърборене и около 10 месец бебетата осъзнават, че езикът има значение.

„Но изведнъж то [детето] чува възхитителна музика; всичките му фибри започват да вибрират ’...‘ само човешката реч има сила да го развълнува.“

Absorbent Mind p. 108, Clio

Без значение от езика, който говори човек, децата започват да издават едни и същи звуци, които на по-късен етап се превръщат в езика, който е. Процесът по изучаването му е вътрешна/скрита работа, която детето извършва, но е незабележима за възрастния, тъй като детето все още не може да се изразява. Установено е, че този процес се случва на скокове, а не на равни етапи на изучаване.


Около 1,5 години започват да използват съществителни, започва формирането на фразите. По-горе споменахме за период на избухване - това се случва около 2 годишна възраст. Броят на думите, които дете знае, изведнъж рязко се увеличава. Детето разполага с набор от стотици думи. До 6 годишна възраст те стават хиляди. В този период на експлозия детето разполага с много научени фрази, думи, включва се и граматиката.

И така с бурни етапи на растеж, формирането на езика завършва около 6-7 годишна възраст.


Чрез езика ние изграждаме връзка с другите!



9 преглеждания0 коментара

Последни публикации

Виж всички