Наистина ли преумората е толкова важна за съня на детето?

Актуализирано: 19.02


Aко сте чели достатъчно ресурси с информация за съня на детето, знаете че основният фактор, които се споменава при проблем с приспиването или с честите събуждания при децата, е преумората. Но наистина ли тя е толкова важна и оказва ли сериозно влияние върху съня на детето ви?

Нека разгледаме първо няколко факта за преумората. Тя кара децата да отделят кортизол, което може да има негативен ефект върху тяхното поведение, като например да затрудни успокояването им. Освобождаването на кортизол, когато се уморим, може също да причини по-малко време в бавновълнов NREM (възстановяващ) сън, след като най-накрая заспим. В допълнение, преумората може да се натрупа през целия ден, така че ако първата дрямка закъснее например, това може да накара детето да не спи добре за тази дрямка, което би повлияло негативно на поведението и режима през останалата част от деня.

Ако бебето ви има натрупана умора, това може да доведе до ранно събуждане и това да бъде утвърдено като навик. За съжаление това може трудно да бъде прекъснато.


Как да разберете дали бебето е преуморено?


За съжаление това не е проста работа. Признаците на преумора и на по-ниска активност при бебетата са доста сходни. Объркващо нали?! Понякога бебетата наистина се борят със съня, когато са преуморени. Някои от честите признаци са кратки дреми, бебето се събужда сприхаво, забелязвате по-чести нощни събуждания от обикновено или твърде ранно ставане.

Чудесен начин да направите предположение, дали бебето е преуморено, е да знаете осреднената норма за сън според възрастта му и спрямо тях да видите дали то получава необходимото му количество сън за денонощие. За нормите за сън може да си припомните в нашата блог статия Норми за сън и бодърстване.


Когато бебетата са преуморени, вероятно ще им е трудно да бъдат приспани и да спят спокойно. Това е основната причина родителите да се страхуват това да се случи! Това е така, защото когато бебетата са преуморени или лишени от сън, времето, необходимо за заспиване намалява, така че бебетата преминават през етапи на сън твърде бързо и след това се борят с прехода между циклите на съня през останалата част от нощта/дрямката. Лишаването от сън увеличава налягането на съня, което означава, че може да е по-лесно да заспите (или поне по-бързо), но самата структура на съня се променя, с по-малко общ NREM сън.


Как да избегнем преумората?


  • Уверете се, че бебето ви получава достатъчно време за отпускане преди дрямка и има интервали на будуване съобразени с възрастта му. Можете да опитате да проследите няколко дни, за да видите дали забелязвате някакви модели - това може да ви помогне да намерите точното време (поне 3 дни).

  • Стремете се към време за заспиване около 15-20 минути. Това е добър знак, че сте улучили подходящ интервал на будуване.

  • Създайте проста, успокояваща рутина. Неща като къпане, песни, книги и т.н. са страхотни за мнозина, но може да са твърде стимулиращи за вашето бебе. Намерете какво работи за вашето бебе. Какво го успокоява? Не забравяйте, че бебето е толкова в синхрон с нашите емоции и ниво на възбуда. Ако сме стресирани и бързаме с рутината, те ще се борят да заспят много време.

  • Позволете му да спи навсякъде и както “работи” най-добре. Каране на кола, носенето в слинг, разходка с количката - направете каквото трябва (и каквото е възможно), за да осигурите на вашето бебе почивката, от която се нуждае. След като излезете от цикъла на преумората, можете да се насочите към спане в креватче, самостоятелно заспиване, отбиване или смяна на асоциацията за заспиване.


Определено имайте предвид преумората като нещо, което трябва да избягвате, ако е възможно, но не забравяйте, че повечето уморени бебета ще спят, а много малко са хронично преуморени или клинично лишени от сън. Освободете се малко от този стрес и се водете по сигналите на вашето дете.



38 преглеждания0 коментара

Последни публикации

Виж всички